RESELEDARE PÅ VIFT...

Välkomna till vår sida där våra reseledare har ordet. De kommer under året att berätta lite om  sina resor. Kanske någon dråplig historia och säkerligen lite tips!

Christina har ordet från Alperna i februari 2018

Reseledare på vift

Finlands stora år, det var 2017 då man firade 100 år som självständig stat. Temat för jubileet var "Tillsammans". Jag tycker det passar för våra resor till Finland även i år. Vi reser tillsammans till Finland. Och i år har vi utökat programmet.

På 80-talet arbetade jag mycket i Ungern. Det var spännande att arbeta då, när så mycket förändrades. Men varför kommer Ungern plötsligt in här? Det ska ju handla om Finland. Jo språken, finska och ungerska, är besläktade med varandra. Jag förstår varken ungerska eller finska men tycker om satsmelodin, som är ganska lika i båda språken. Och jag tycker om Finland.

När det var design-år i Finland hade vi flera resor till Helsingfors. Då kunde man verkligen njuta av härlig formgivning i den underbara staden. I Helsingfors kan man alltid njuta, av Alvar Aaltos möbler och av Fazers läckerheter. Staden vänder sig mot havet och välkomnar oss när vi kommer med Viking Line. En kort promenad från hamnen, så står man på salutorget, går i  Esplanadparken och upp till domkyrkan, så vit och majestätisk vid Senatstorget. Vi har flera resor varje år till Helsingfors, och många av våra resenärer känner väl till staden.

Förra året, just år 2017, tog vi upp Åbo (Turku) i programmet. Åbo är en viktig hamnstad och dit kommer vi också med Viking Line. Staden är verkligen värd ett besök. Där har vi också ett salutorg och en vacker gammal saluhall. Pulsådern genom stan är Aura å. Längs ån går ett omtyckt promenadstråk, och här vi hittar många serveringar. Caféer och pubar ligger vägg i vägg. Ett stort utbud av trevliga lokaler, allt på gångavstånd. Som museibesök föreslår jag Sibelius museum, Ett hem eller hantverksmuseet på Klosterbacken. Ett par mil från Åbo ligger Nådendal. Ja då, Mumintrollen bor kvar på sin ö. Nådendal är mycket pittoreskt med sina trähus och smala gränder. Finlands president tycker säkert om Nådendal. Han har sitt sommarresidens Gullranda i närheten, och vi har möjlighet att strosa i den vackra parken vid residenset.

I år har vi en nyhet i vårt östra grannland med "Finland de tusen sjöarnas land". På den här resan kanske vi kan räkna sjöarna. Men dagarna behöver vi inte räkna, för resan är på  7 dagar. Vi börjar med båtresa Stockholm-Helsingfors och kommer till kända Savonlinna. I det fantastiska sjölandskapet kan vi njuta av en båttur på Saimen, en av Europas största sjöar. Den vackra imponerande träkyrkan i Kerimäki och Nya Valamo kloster står på programmet. I den moderna staden Jyväskylä övernattar vi. Här arbetade Alvar Aalto. Vi idrottsintresserade gläder oss åt en paus i Lahti (på svenska har vi lagt till ett s på slutet). Många tävlingar i vintersport har hållits här, och skidstadion och den kända hoppbacken känner vi igen.

En av mina favoriter i vårt program är Nordkap. Det vet ni som åkt med mig dit. På mina allra första Nordkapresor hade jag resenärer från  Schweiz. När jag mötte dem på flygplatsen i Köpenhamn var den första frågan ofta: Kommer vi att se några älgar? Nej, det är inte säkert, men vi kommer att se renar, och kanske många. Nordkap ligger i Norge. Men på vägen dit åker vi genom Finland och finska Lappland, detta exotiska, storslagna och bitvis lite ödsliga landskap med de vackra ortnamnen. Eller vad sägs om Rovaniemi, Sodankylä, Ivalo, Inari, Karigasniemi? Om vädret medger åker vi upp på berget Kaunispää, "det vackra huvudet" strax söder om Ivalo. Då kan man verkligen tala om "de blånande bergen".

Allt detta finns i Erlings katalog. Jag hälsar er hjärtligt välkomna att ta del av vårt program i vårt grannland Finland. Christina

Ami funderar på 2018

RESEÅRET 2018 ÄR I GÅNG . . . God fortsättning önskar jag Er alla på det nya året, som redan har hunnit bli en månad gammal. Efter otaliga gråa dagar, regn, rusk och stormar, går vi äntligen mot ljusare tider. Mina kära murmeldjur-pojkar börjar bli otåliga i väntan på att få komma ut och resa igen. Anton som äldst i gänget har studerat den nya katalogen noga och berättat om sina favoriter till de andra.

DEN EFTERLÄNGTADE VÅREN Först ut är påskens resa till vackra Potsdam med sina ståtliga slott och fina parker. Alltid lika populära Holland lockar inte endast med vårens tulpanprakt utan detta trevliga lilla land har också mycket annat att visa upp. ”Sköna maj” är en fin tid att åka söderut och möta grönskan innan semesterresandet i Europa har tagit fart. I norra Italien väntar sommaren vid den blågröna sjön Lago Maggiore med natursköna omgivningar. Redan nerresan bjuder på spännande kontraster, när vi färdas med Bernina Express genom Schweiz förbi vita bergstoppar mot söderns prunkande växtlighet. Maj betyder också färsk sparris! För att njuta av den, tar vi kursen mot mysiga Hildesheim och bekantar oss med denna underbara primör längs ”Sparrisvägen”.

NYTT PÅ RESEFRONTEN Bland årets nyheter finns den gröna ön Irland med besök på flera intressanta orter längs Atlantkusten. Vinets vänner får sitt lystmäte under turen till Alsace-området medan musikfansen upplever härliga stunder på musikfesten i österrikiska Ellmau, nära Kitzbühel. En annorlunda semester blir det på kryssningsbåten längs långa Donau, med besök i flera länder och städer, från Bukarest till Wien. Mer båtar och blått vatten erbjuds på resan till det 100-åriga grannlandet i öst. Bland utflykterna i Finlands stora sjö området har vi ett besök på det intressanta och vackra ortodoxa klostret Valamo.

GAMLA, TROGNA GO’BITAR Självklart hittar
Ni våra trotjänare bland utbudet: flera Norden resor från Lofoten till Danska öar. Upplev den speciella naturen mellan vattenvägarna i tyska Spreewald eller svensk minnen på önRügen. Alperna är ju ett kapitel för sig och tillhör mina absoluta favoriter. Murmel-kamraterna bredvid migklappar i händerna och jublar ”äntligen”!

Nytt i år är Kärnten, Österrikes sydligaste del som gränsar till Italien och Slovenien. Som vanligt, bjuds det på storartade naturupplevelser, pittoreska små städer och gemyt.En av våra Tyrolenresor bär till Ötztal, väster om Innsbruck. Hos vår trevliga värdfamilj tas vi väl omhand och utflykterna för oss t.ex. med tåg till Garmisch-Partenkirchen. En av våra mest populära resor under de gångna 16 åren har varit underbara Sydtyrolen i norra Italien. Vem skulle inte bli fascinerad av det vackraste jag vet, de oförglömliga Dolomiterna i detta lilla ”land” med två kulturer, två kök och tre språk.

Hoppas vi ses! Varma hälsningar

Ami med murmel-pojkarna Anton, Franz och Florian.

AMI KONSTATERAR OCH TIPSAR

Just nu sitter Ami och filar på hur hon ska få Er alla med till Lago Maggiore i maj eller kanske till vandringsresan i sensommar.   Så fort hon filat klart hittar Ni det här!