Skip to main content

Bra att veta

Bra att veta!

Här har vi samlat information som både är bra att veta och som man bör känna till inför sin resa.

Kontrollera alltid er bekräftelse noga för att se så den överensstämmer med den resan ni valt. Pass eller ID krävs på de flesta resor där man passerar landets gränser så kolla gärna giltighet i god tid innan avresan.

Saknar ni någon information eller har andra frågor är ni alltid välkomna att kontakta oss direkt!

Fritextsökning

Bokning & Betalning

Bokning & Betalning

Anmälan & Betalning

Vid bokningstillfälle betalas anmälningsavgift senast det datum som anges på bokningsbekräftelsen, normalt inom 10 dagar. På resor där flyg, kryssning, konsert, show, teaterbiljetter ingår förekommer andra anmälningsavgifter (se under anmälningsavgifter). Slutlikvid ska betalas senast det datum som finns angivet på er bokningsbekräftelse (se under anmälningsavgifter). Postens alternativt bankens kvitto gäller som vårt.
OBS! Ditt resebevis är din färdhandling/biljett. Det skickas inte ut någon ny bekräftelse på att resan är betald.

Anmälningsavgifter

  • Dagstur (1 dag); 100: -/person plus eventuell evenemangsbiljett inkluderad i resan
  • Cinderellakryssning (ordinarie); 100: -/person
  • Bussresor 2 dgr eller mer; 600: -/person plus eventuell evenemangsbiljett inkluderad i resan
  • Flygresor (resor där flygbiljett ingår); 1200: -/person plus eventuell evenemangsbiljett inkluderad i resan

Avbeställningsskydd om önskat via ERV och betalas vid anmälan

Slutbetalning av resa

  • för dagstur (1 dag); 14 dgr före avresa
  • för Cinderellakryssning (ordinarie); 14 dgr före avresa
  • för Bussresor/resor 2 dgr eller mer; 30 dgr före avresa (avvikelse kan förekomma se bokningsbekräftelse)
  • för Flygresor (alla resor där flygbiljett ingår); 30–45 dgr (avvikelse kan förekomma se bokningsbekräftelse)

(OBS! För specialgrupper gäller andra villkor)

Avbeställningsskydd och Reseförsäkring

Det är viktigt att vara rätt försäkrad när man reser. Vi erbjuder avbeställningsskydd via ERV. Det kostar 6% av grundpriset på bokad resa och kan endast köpas till vid bokningstillfället. För dessa gäller ERV:S särskilda resevillkor. 
För försäkring under resan rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringbolag eller VISA/Mastercard via din bank, eller köper en reseförsäkring hos oss via ERV. 
Glöm inte ta kontakt med försäkringskassan för att få intyget som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.

Barnrabatter

Om inget annat anges i reseprogrammet ger vi 25 % rabatt på resans pris för barn upp till 12 år i extrabädd i dubbelrum med två fullt betalande vuxna och 50 % rabatt på utflykter och andra tilläggsarrangemang.

Bokningsbekräftelse/biljett

När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse inom 10 dagar med uppgift om tid och plats för avresan, samt övrig information som du behöver. Du ansvarar själv för att allt som står på den bekräftelsen stämmer överens med den bokning du har gjort. Bokningsbekräftelsen gäller som biljett efter fullgjord slutbetalning.

Genomförande av resa/Inställd resa

Inställande av 1–5 dagarsresor på grund av för få resenärer meddelas resenären senast 10 dagar före avresan, längre resor senast 14 dagar före avresan. Minimiantal är, om inget annat anges, 20 betalande resenärer på resan.

Resevillkor

Fullständiga Resevillkor finns på vår hemsida. Våra Resevillkor

Teater-, konsert och evenemangsbiljetter

Vid avbokning av teaterresor och liknande ska biljettens pris betalas av resenären. I händelse av att teaterföreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka eller ombokas enligt arrangörens villkor, dock ej om teaterarrangören gått i konkurs. Sällskap om fler än två personer kan ej garanteras plats bredvid varandra på föreställningen. Rollistan kan ändras av olika orsaker som t ex vid medverkandes sjukdom.

Våra garantier

Vi är en av de researrangörer i Sverige som har hög kreditvärdering. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet, www.kammarkollegiet.se.

Ändring & Avbokning

Avbeställningsskydd och Reseförsäkring

Det är viktigt att vara rätt försäkrad när man reser. Vi erbjuder avbeställningsskydd via ERV. Det kostar 6% av grundpriset på bokad resa och kan endast köpas till vid bokningstillfället. För dessa gäller ERV:S särskilda resevillkor. 
För försäkring under resan rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringbolag eller VISA/Mastercard via din bank, eller köper en reseförsäkring hos oss via ERV. 
Glöm inte ta kontakt med försäkringskassan för att få intyget som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.

Avbokning

Slutlikviden ska betalas senast den dag som anges på bokningsbekräftelse (se under ”Anmälningsavgift"). OBS: UTEBLIVEN BETALNING RÄKNAS INTE SOM AVBOKNING. Sker avbokning inom 96 timmar före avresan måste avbokning ske per telefon till kontoret 0346–19615 eller hänvisad jourtelefon. Avbokning via e-post eller sms godkänns ej under denna tidsperiod. Avbokningsavgifter för Erlings Resor är olika för olika typer av resa enligt följande:

Dagsresor

  • vid avbokning mer än 14 dgr före avresa debiteras anmälningsavgiften plus eventuell evenemangsbiljett
  • vid avbokning mellan 13–2 dgr före avresa debiteras 50% av resans totala pris
  • vid avbokning mindre än 48 timmar före avresa debiteras 100% av resans totala pris

Cinderellakryssning (ordinarie)

  • vid avbokning mer än 14 dgr före avresa debiteras anmälningsavgiften plus eventuell evenemangsbiljett
  • vid avbokning mellan 13–2 dgr före avresa debiteras 50% av resans totala pris
  • vid avbokning mindre än 48 tim. före avresa debiteras 100% av resans totala pris

Bussresor (reslängd mer än 1 dag)

  • vid avbokning mer än 30 dgr före avresa debiteras anmälningsavgiften plus eventuell evenemangsbiljett
  • vid avbokning mellan 30–15 dgr före avresa debiteras 50% av resans totala pris
  • vid avbokning mindre än 14 dgr före avresa debiteras 100% av resans totala pris

Flygresa (resor där flygbiljett ingår i resan)

  • vid avbokning mer än 45 dgr före avresa debiteras anmälningsavgiften plus flyg och eventuell evenemangsbiljett
  • vid avbokning mellan 45–31 dgr före avresa debiteras 50% av resans totala pris
  • vid avbokning mellan 30–15 dgr före avresa debiteras 75% av resans totala pris
  • vid avbokning mindre än 14 dgr före avresa debiteras 100% av resans totala pris

Övriga avbeställningsregler och kostnader, se paragraf 3.2. Allmänna Resevillkor

(OBS! För specialgrupper gäller andra villkor)

Resevillkor

Fullständiga Resevillkor finns på vår hemsida. Våra Resevillkor

Teater-, konsert och evenemangsbiljetter

Vid avbokning av teaterresor och liknande ska biljettens pris betalas av resenären. I händelse av att teaterföreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka eller ombokas enligt arrangörens villkor, dock ej om teaterarrangören gått i konkurs. Sällskap om fler än två personer kan ej garanteras plats bredvid varandra på föreställningen. Rollistan kan ändras av olika orsaker som t ex vid medverkandes sjukdom.

Våra garantier

Vi är en av de researrangörer i Sverige som har hög kreditvärdering. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet, www.kammarkollegiet.se.

Ändring eller Ombokning

Ibland kan man behöva ändra sin bokning eller något på den. Vi försöker oftast göra detta utan kostnad men eventuella kostnader för ändringen som belastar Erlings Resor debiteras alltid kunden. Ombokning av resmål och eller datum är alltid att betrakta som avbokning och ny bokning.

Viktig Info

Avbeställningsskydd och Reseförsäkring

Det är viktigt att vara rätt försäkrad när man reser. Vi erbjuder avbeställningsskydd via ERV. Det kostar 6% av grundpriset på bokad resa och kan endast köpas till vid bokningstillfället. För dessa gäller ERV:S särskilda resevillkor. 
För försäkring under resan rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringbolag eller VISA/Mastercard via din bank, eller köper en reseförsäkring hos oss via ERV. 
Glöm inte ta kontakt med försäkringskassan för att få intyget som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.

Avresetid

På ditt resebevis står både plats och avgångstid. Om bussen är mer än 15 minuter försenad ska du ringa oss kontorstid på telefon 0346-19615 och övrig tid på jourtelefon 0346–19616.

Bagage

Märk ditt bagage tydligt med namn. Det gäller även varor som handlas längs vägen som lastas i bussens bagageutrymme. Välj ditt bagage med omsorg. Oftast behöver man mindre bagage än man tror. Som resenär ansvarar du själv för transporten av ditt bagage till och från bussen/flyget och hotellrummen. Dessutom ansvarar du själv för att ditt bagage verkligen lastas in i bussen (eller checkas in på flyg) vid avfärd. Bagagevikten är begränsad till max 30 kg per person. På vissa flyg- eller inköpsresor gäller andra maxvikter men detta anges i samband med beskrivning av resan.

Barnrabatter

Om inget annat anges i reseprogrammet ger vi 25 % rabatt på resans pris för barn upp till 12 år i extrabädd i dubbelrum med två fullt betalande vuxna och 50 % rabatt på utflykter och andra tilläggsarrangemang.

Bokningsbekräftelse/biljett

När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse inom 10 dagar med uppgift om tid och plats för avresan, samt övrig information som du behöver. Du ansvarar själv för att allt som står på den bekräftelsen stämmer överens med den bokning du har gjort. Bokningsbekräftelsen gäller som biljett efter fullgjord slutbetalning.

Bonussystem/Erlings Kundklubb

Från januari 2018 inför vi ett bonussystem för våra stamkunder. Nästa gång bokar resa så smalar du poäng direkt! Bonuspoängen kan sparas under tre år. Under "Mina Bokningar" hittar du både aktuella resor, betalningar du gjort men också hur många poäng du sparat ihop. Mina Bokningar

Bussresan

Det är roligt att åka buss! Alla bussar är helturistbussar, rökfria och utrustade med bekväma fällbara säten, wc, säkerhetsbälten, luftkonditionering, radio, dvd och kylskåp. Självklart är de godkända för körning i de s.k. miljözonerna och har kontrollerade bromsar. På resor som är längre än 4 dagar sker sittplatsbyten dagligen enligt reseledarens anvisning (ev. önskemål, se under önskemål). Vi kör i etapper om 2–3 timmar och stannar för bensträckare med kaffe och lunchpauser. Det är tryggt att vara i säkra händer. Våra chaufförer är handplockade för uppgiften och har vana och erfarenhet. Eventuellt specialbagage (tex rullator, barnvagn och liknande) ska anmälas vid bokning.

Funktionshinder

Reser du med handikapp ska detta anges i samband med bokning. Våra vanliga katalogresor är inte producerade med hänsyn till olika handikapp. Fråga vid bokningen så kan vi oftast tala om var det är mer eller mindre lämpligt både avseende hotell och buss. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Resenär med funktionshinder måste själva kunna gå ombord på bussen.

Flyg- och kryssningsresor

Stavning av ditt namn på flygbiljetten måste vara densamma som i ditt pass. Det är viktigt att kontrollera att ditt namn är rättstavat redan på resebeviset, som skickas till dig vid bokning. Flygbolaget tar ut en avgift för ändring av namn och stavning. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar. Vi reserverar oss för ändringar av flygtider och flygbolag som kan innebära att vi måste justera programmet något.

Genomförande av resa/Inställd resa

Inställande av 1–5 dagarsresor på grund av för få resenärer meddelas resenären senast 10 dagar före avresan, längre resor senast 14 dagar före avresan. Minimiantal är, om inget annat anges, 20 betalande resenärer på resan.

Medicin/Allergier/Vaccination

Tänk på att ha medicin åtkomligt. Är du allergisk mot något så är det bra om du meddelar oss detta före avresan.
Eventuella vaccinationer bör också kontrolleras utifrån såväl resmålets som personliga rekommendationer.
Glutenfri mat, vegetarisk kost etc. ska meddelas vid bokning. Vi rekommenderar dig som är glutenintolerant att ta med eget bröd så det kan vara svårt att få tag i på vissa ställen

Pass & Visum

Giltigt pass måsta man ha med sig för resor utanför Norden, mellan våra nordiska grannländer krävs giltig legitimation. På vissa resmål krävs minst 6 månaders giltighet efter hemkomst.
Gällande visumregler varierar beroende på resmål och din nationalitet, är du osäker kontakta respektive lands konsulat.

Reklamationer

Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Fel och brister ska omgående anmälas till reseledaren så att denne har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till arrangören ska ske skriftligen senast 10 dagar efter avslutad resa.

Reseförsäkring

Det är viktigt att vara rätt försäkrad när man reser. Vi erbjuder avbeställningsskydd via ERV. Det är 6 % av grundpriset på bokad resa och kan köpas till vid bokningen. För dessa gäller EVR:s särskilda resevillkor. För försäkring under resan rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag, eller VISA/Mastercard via din bank, eller köper en reseförsäkring hos oss via ERV. Glöm inte ta kontakt med försäkringskassan för att få intyget som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.

Teater-, konsert och evenemangsbiljetter

Vid avbokning av teaterresor och liknande ska biljettens pris betalas av resenären. I händelse av att teaterföreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka eller ombokas enligt arrangörens villkor, dock ej om teaterarrangören gått i konkurs. Sällskap om fler än två personer kan ej garanteras plats bredvid varandra på föreställningen. Rollistan kan ändras av olika orsaker som t ex vid medverkandes sjukdom.

Tryckfel, prisändring mm

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel i kataloger, annonser och annat publicerat material. Vi åtgärdar så fort det upptäcks men kan inte betraktas som giltigt erbjudande innan bekräftelse skickats. Eventuella ändringar av valutakurser, skatter som sker utan vår kontroll kan medföra prisändring enligt resevillkoren.

Önskemål

Särskilda önskemål om maten som ingår i resan - glutenfri mat, vegetarisk kost etc. - ska meddelas vid bokning. Vi rekommenderar dig som är glutenintolerant att ta med eget bröd då det är svårt att få tag i många ställen utomlands. Som resenär har man ibland önskemål om att få bo nära en bekant eller på viss våning. Vi tar emot sådana önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns men vi kan inte garantera utfallet. Plats långt fram i bussen kan endast ske i mån av plats. Vi kan inte garantera utfallet. Är du åksjuk rekommenderar vi att du har med dig någon form av åksjuketabletter, plåster eller armband som lindrar detta.

Efter resan

Kundenkät

Inget är så bra att det inte kan bli bättre! Vi arbetar ständigt med kvalitetskontroll och försöker bli ännu bättre inom alla område. Nöjda resenärer är bästa betyget och därför är det viktigt för oss med era synpunkter och kommentarer, såväl ris som ros. Vi sänder slumpvis ut underlag för kundenkät via e-post och är ytterst tacksamma för alla svar vi får. Om ni inte erhåller något mail är ni givetvis ändå hjärtligt välkomna med era synpunkter, enklast skickar ni dem direkt till info@erlingsresor.se!

Kvarglömda effekter

Tänk på att kvarglömda effekter kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kostnader i samband med kvarglömda effekter betalas av resenären. Upphittade kvarglömda effekter sparas i en månad.

Reklamationer

Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Fel och brister ska omgående anmälas till reseledaren så att denne har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till arrangören ska ske skriftligen senast 10 dagar efter avslutad resa.