Skip to main content

Dolomiterna & Gardasjön

Detta natursköna lilla ”land”, förr en del av kejsarriket Österrike, är nu ett autonomt område i Italien. Stor del ligger på över 1000 meters höjd och Dolomiterna, dessa sägenomspunna ”bleka berg” som av naturen formats till fantastiska konstverk, är det mest kända området. Här i norr - där alperna möter södern - får vi bekanta oss med tre språk, två kulturer och två kök. De gröna dalarna med närmast medelhavs-klimat präglas av historiska småstäder, välbevarade byar, vackra gårdar, medeltida borg och kloster. Båtturen på Italiens största sjö Lago di Garda går till pittoreska Malcesine, men vi missar inte heller mysiga Kaltern vid sydtyrolska vinvägen. Vår vistelse i Dolomiternas oförglömliga, magiska bergsvärld kröns av turen runt den fantastiska Sella-gruppen.

Fritextsökning

Dagsprogram

• I nordligaste Italien - där alperna möter södern, får vi bekanta oss med tre språk, två kulturer och två kök. De gröna dalarna med närmast medelhavsklimat präglas av historiska småstäder, välbevarade byar, vackra gårdar, medeltida borg och kloster. Dessutom vistas vi i Dolomiternas oförglömliga, magiska bergsvärld.

• SYDTYROLEN

Det natursköna lilla ”landet” var förr en del av kejsarriket Österrike, nu ett autonomt område i norra Italien. Stor del av ytan ligger på över 1000 meters höjd och de sägenomspunna Dolomiterna är det mest kända området. Många sagor förknippas med dessa ”bleka berg”, som naturen har format till dagens mest fantastiska konstverk.
    Vårt mål på resan är dalen Grödental som många känner under dess italienska namn Val Gardena. Denna är en av Dolomiternas tre ladinska dalar och det gamla rätoromanska språket som används ännu, är officiellt jämställt med tyska och italienska. Man håller här, som i hela Sydtyrolen, mycket fast vid sina gamla traditioner, seder och bruk och berättar så om landets förflutna. Den knappt tre mil långa Grödental består av orterna Wolkenstein, St. Christina och St. Ulrich som på italienska kallas Ortisei. Den ligger på ca 1 240 meters höjd och blir vår fasta punkt under vistelsen i Sydtyrolen.

SYDTYROLEN
  • Dag 1: HEMORTEN – LEIPZIG

Vår färd går via Öresundsbron till Danmark. Kl. 13 avgår färjan från Gedser till Rostock och under sjöresan har vi möjlighet till lunch på egen hand. På det tyska fastlandet fortsätter vi genom flera delstater till vårt övernattningshotell i Leipzig-trakten. Middag i hotellrestaurangen efter ankomsten.

• Dag 2: LEIPZIG – ST. ULRICH

På fina motorvägar rullar bussen söderut mot alperna, som vi får i sikte efter München. Ståtliga bergsvyer följer oss genom österrikiska Inndalen först till Innsbruck och via Brennerpasset till Sydtyrolen. Vid staden Klausen, nedanför klostret Säben som tronar på en brant klippa, väljer vi landsvägen upp till Grödentals huvudort St. Ulrich.
    På en sluttning i utkanten ligger hotell Rodes, med vacker utsikt över hela dalen och alperna mittemot. Rummen kan nås med hiss och de har TV, telefon, fön och värdeskåp. I hela huset finns gratis wi-fi. I den trivsamma restaurangen avnjuter vi alla måltider. På kvällen väntar en salladsbuffé och därefter finns två olika förrätter, huvudrätter och desserter att välja emellan. Efter dagens program kan man sätta sig på terrassen med kaffe och dryck, kanske smutta på en ”Hugo” eller Aperol. Skön avkoppling och nya krafter ger badavdelning med pool och bastu. Ren alpluft får man här på köpet.

LEIPZIG – ST. ULRICH
  • Dag 3-6: UTFLYKTER

BRIXEN
    I Eisackdalens gryta, nedanför hemmaberget Plose, omringad av äppel- och vinodlingar ligger Tyrolens äldsta stad Brixen. Biskoparna på kloster Säben fick år 901 området till skänks, lät uppföra första kyrkan och flyttade hit sitt säte. Om denna viktiga, flera hundra år långa tid minner den ståtliga domkyrkan med 65 meter höga torn vid vackra torget, valvgångarna med sina medeltida målningar, det närliggande biskopspalatset Hofburg och flera andra kyrkliga byggnader. Innanför stadsporten hittar vi en välbevarad gammal stadskärna med burspråksprydda fasader, smala gränder, små butiker och caféer under historiska arkader.

UTFLYKTER
  • Dag 3-6: Gardasjön

GARDASJÖN
    Vägen söderut går i Eisack- och Etschtals vackra dalgångar förbi både Sydtyrolens huvudstad Bozen och Trento i grannprovinsen. Inte enbart växtligheten med cypresser, olivträd, magnolior och oleander, utan även byggnaderna och stämningen vittnar om, att vi är i söder, när vi snart når Lago di Garda, Italiens största sjö. Den har sina stränder i tre olika regioner. Den smala norra delen med städerna Riva, Torbole, Limone och Malcesine ramas vackert in av höga berg, bland andra Monte Baldo. Alla orter har pittoreska små hamnar, färgglada hus och kullerstenslagda torg med trevliga uteserveringar. Efter en båttur på den avlånga, blågröna sjön stannar vi ett par timmar i lilla Malcesine. Dess måleriska gamla ortskärna ligger i skyddet av den vackra 1200-tals borgen, en av flera som Scaligeri, stadsfurstarna från Verona, lät uppföra längs sjöns östra sida.

Gardasjön
  • Dag 3-6

ERGSTUREN I DOLOMITERNA
    Denna upplevelserika dag färdas vi på slingrande alpvägar som ideligen bjuder oss på nya storslagna vyer. Vi möter fyra olika bergspass runt det kända Sella-massivet och kommer med bussen upp till drygt 2200 meters höjd vid Pass Pordoi. Med en stor kabinbana når vi sedan snabbt bergsstationen 750 meter högre upp. Vilken känsla att vistas på terrassen i den sköna luften med blick på ”Dolomiternas tak” Marmolada och njuta av det enastående natursceneriet runt om! Kabinbanan ca 17euro.

KASTELRUTH & SYDTYROLSKA VINVÄGEN
    Det höga, rosafärgade klocktornet som reser sig över denna lilla ort är synligt från långt håll och Kastelruths kännetecken. Nedanför hittar vi det lilla och pittoreska torget med kyrkan och flera hus som pryds av konstfulla fasadmålningar Sydtyrolen är ett bergsland, där vin- och äppelodling är en viktig inkomstkälla. Vi fortsätter vi ner till Eisackdalen och Bozen. I dess närhet börjar den ca 4 mil långa sydtyrolska vinvägen, en av Italiens äldsta i sitt slag.
    Här växer vin på 4 249 hektar och bland områdets 16 orter är lilla staden Kaltern dess vincentrum. Ortsbilden präglas av byggnader som inspirerats fr. 1500- och 1600-t:s byggstil. Kring det vackra och trevliga torget hittar vi serveringar att äta lunch på och kanske testa ett glas av traktens kända vita Gewürztraminer eller röda Kalterer See.

• Dag 7: ST. ULRICH – DESSAU

Mätta av alla intryck efter vistelsen i ett av världens vackraste bergsområden påbörjar vi resan hemåt. I kväll blir det övernattning i Dessau, norr om Leipzig och en middag avslutar dagen.

• Dag 8: DESSAU – HEMORTEN

På förmiddag tar vi oss till Rostock-färjan och samlas under båtturen för resans avslutningsmiddag i bufférestaurangen. Åter i Malmötrakten runt 18-tiden.

Karta

Avgångar & priser

AvresaAvreseortHotellLediga platserFrån pris
14/9BussHotel SydtyrolenMer än 89 750:-Boka

Hotell

Hotel Sydtyrolen
På vår resa till och från Sydtyrolen övernattar vi på välbelägna och utvalda hotell. På vårt slutmål, St Ulrich, bor vi på populära: Hotel Rodes*** ligger på ca 1 240 meters höjd i St. Ulrich, huvudor...